Фізики встановили рекорд по вимірюванню найкоротшого проміжку часу

Скільки часу потрібно фотону, щоб перетнути молекулу водню, вперше виміряли німецькі вчені. На сьогоднішній день це найкоротший відрізок часу, який коли-небудь вдалося виміряти.

У 1999 році єгипетський хімік Ахмед Зевейл отримав Нобелівську премію за вимірювання швидкості, з якою молекули змінюють свою форму. Для оцінки швидкості утворення і розривів хімічних зв’язків він використовував ультракороткі лазерні спалахи в фемтосекундного діапазоні – 10-15 секунд.

Фізики-атомники з Німеччини під керівництвом професора Рейнхарда Дернер з Університету Гете у Франкфурті вперше вивчили процес поширення світла в молекулі, який за часом коротше фемтосекунд.

Дослідники опромінювали молекулу водню Н2 променями рентгенівського лазера PETRA III на прискорювальній установці DESY в Гамбурзі. Вони встановили енергію рентгенівських променів на такому рівні, щоб одного фотона було досить для викиду обох електронів з молекули водню.

Електрони поводяться як частки і хвилі одночасно, і тому викид першого електрона привів до запуску електронних хвиль спочатку в одному, а потім в другому атомі молекули водню.

Після проходу фотона крізь молекулу інтерференційна картина хвиль злегка змістилася, що дозволило вченим розрахувати, скільки часу потрібно фотону, щоб пройти від одного атома водню до іншого – 247 зептосекунд, 10-21 секунд. Ніколи раніше фізикам ще не вдавалося виміряти тривалість настільки коротких подій.

Повні результати дослідження опубліковані в журналі Science. Вчені планують в майбутньому розширити технологію і використовувати її для вивчення інших надкоротких подій на молекулярному рівні.

Не пропустітьПОДІБНЕ